Brev:
Rutine og måltider
3. november 2010
Alder:
11 mdr.
Rutine og måltider
Hej!
Min dejlige søn bliver 11 måneder om en uge, og hold da op som tiden flyver af sted! Jeg skriver derfor nu, i håb om at du kan hjælpe mig med at tilpasse dagen for ham.
Jeg er usikker på om han får den rigtige mængde mælk og om mellemmåltiderne bliver for meget eller for lidt. S. begyndte at sove i gennem for ca 2 måneder siden, hvor jeg droppede amningen tidlig morgen. Men kort tid efter startede han med at vågne meget tidlig, ca 4.30-5.00.
Totalt set, tænker jeg han får rimelig med søvn, da han sover to timer til formiddag og to timer til eftermiddag, men vi har kommet i tanker om han mon vågner fordi han er sulten. Han er stadig meget træt og pylret der hvor han vågner. Vi har nu to gange forsøgt at give ham en flaske vælling, kl. 4 i forbindelse med overgangen til vintertid, og den anden aften kl 2.00. Begge gange sov han længer end han plejer, hhv. til kl. 7 og til kl. 6. Han virkede langt mere frisk og parat til at starte dagen her.
I perioden inden han begyndte at vågne tidligt, gav vi ham også en ”godtnat bolle” med ost, som han var glad for, men det medførte tit at han ikke orkede at drikke sin vælling bagefter, og derfor stoppede vi midlertidig da jeg var bange for at han ikke fik nok jern (han får voldsom forstoppelse af jerndråber).
Med hensyn til de to lure i løbet af dagen, virker han klart til at have brug for disse. Burde han evt få noget fast føde i stedet for vælling inden sengetid? Synes det er svært at tilpasse det, så han ikke får mad for tæt på vællingen til at orke at drikke denne, men tænker det er rum for at ændre på tingene så det passer ham bedst mulig.
Til sidst vil jeg høre dig om du synes jeg bør putte til formiddag, eftermiddag og aften efter klokkeslæt eller efter antal timer han har været vågen? Jeg tænker på når han nogen gange sover en time længer eller en time kortere end han plejer, skal jeg da skubbe hans lure frem eller tilbage i forhold til antal timer han plejer at være vågen, eller bør jeg holde han til nogenlunde faste klokkeslæt?
Vores dag ser ca sådan her ud
kl. 4.30-5.30 vågner
kl. 6.00 havregrød med æblemos, vand
ca kl. 8.00 puttes til formiddagslur
ca kl. 10-10.30 vågner
kl. 11.00 frokost - rugbrød med leverpostej, makrel, tun og vand at drikke
ca kl. 13-14.00 flaske med vælling (ca 250 ml) og puttes til eftermiddags lur
ca kl. 15-16.00 vågner og får frugtmos og vand
ca kl. 17-18 aftensmad, for de meste det vi spiser skåret ud så han kan spise det med fingrene. Mad med ske er ikke et hit. Vand at drikke
kl. 20.00 puttes og får flaske med vælling ca 250 ml
Kærlig hilsen
Mamma til S.