Rutine og måltider

3. november 2010

Alder:
11 mdr.

Rutine og måltider

Hej!

Min dejlige søn bliver 11 måneder om en uge, og hold da op som tiden flyver af sted! Jeg skriver derfor nu, i håb om at du kan hjælpe mig med at tilpasse dagen for ham.

Jeg er usikker på om han får den rigtige mængde mælk og om mellemmåltiderne bliver for meget eller for lidt. S. begyndte at sove i gennem for ca 2 måneder siden, hvor jeg droppede amningen tidlig morgen. Men kort tid efter startede han med at vågne meget tidlig, ca 4.30-5.00.

Totalt set, tænker jeg han får rimelig med søvn, da han sover to timer til formiddag og to timer til eftermiddag, men vi har kommet i tanker om han mon vågner fordi han er sulten. Han er stadig meget træt og pylret der hvor han vågner. Vi har nu to gange forsøgt at give ham en flaske vælling, kl. 4 i forbindelse med overgangen til vintertid, og den anden aften kl 2.00. Begge gange sov han længer end han plejer, hhv. til kl. 7 og til kl. 6. Han virkede langt mere frisk og parat til at starte dagen her.

I perioden inden han begyndte at vågne tidligt, gav vi ham også en ”godtnat bolle” med ost, som han var glad for, men det medførte tit at han ikke orkede at drikke sin vælling bagefter, og derfor stoppede vi midlertidig da jeg var bange for at han ikke fik nok jern (han får voldsom forstoppelse af jerndråber).

Med hensyn til de to ...

Annonce

... lure i løbet af dagen, virker han klart til at have brug for disse. Burde han evt få noget fast føde i stedet for vælling inden sengetid? Synes det er svært at tilpasse det, så han ikke får mad for tæt på vællingen til at orke at drikke denne, men tænker det er rum for at ændre på tingene så det passer ham bedst mulig.

Til sidst vil jeg høre dig om du synes jeg bør putte til formiddag, eftermiddag og aften efter klokkeslæt eller efter antal timer han har været vågen? Jeg tænker på når han nogen gange sover en time længer eller en time kortere end han plejer, skal jeg da skubbe hans lure frem eller tilbage i forhold til antal timer han plejer at være vågen, eller bør jeg holde han til nogenlunde faste klokkeslæt?

Vores dag ser ca sådan her ud

kl. 4.30-5.30 vågner
kl. 6.00 havregrød med æblemos, vand
ca kl. 8.00 puttes til formiddagslur
ca kl. 10-10.30 vågner
kl. 11.00 frokost - rugbrød med leverpostej, makrel, tun og vand at drikke
ca kl. 13-14.00 flaske med vælling (ca 250 ml) og puttes til eftermiddags lur
ca kl. 15-16.00 vågner og får frugtmos og vand
ca kl. 17-18 aftensmad, for de meste det vi spiser skåret ud så han kan spise det med fingrene. Mad med ske er ikke et hit. Vand at drikke
kl. 20.00 puttes og får flaske med vælling ca 250 ml

Kærlig hilsen
Mamma til S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin